Sedan lång tid tillbaka har det varit en grej att “slå vad” om saker. Två kompisar eller kollegor gissar på ett resultat i någon form av match eller händelse och den som vinner får en summa pengar eller någon annan belöning. Enarmade banditer, nätcasinon och betting har med tiden format ett beteende att satsa pengar på olika varianter av spel och detta har resulterat i en stor marknad för spelreklam.
Spelreklam kan vara något som väcker negativa känslor hos många då spelmissbruk är ett stort problem. Att ta in kändisar eller influencers för att göra reklam för ett företag har för många varit ett vinnande koncept då vi litar på att våra förebilder förespråkar något bra. Om du har en bra relation till spelandet behöver det inte vara något negativt, men det är lätt att hamna i härvan att spela bort pengar du inte har. När en vinst går igenom kickar kroppens belöningssystem igång och denna känsla är lätt att försöka hämta igen, men det är inte alltid turen kommer igen. Kroppen lyssnar inte lika bra på det negativa som kommer med förlusterna, utan den tänker istället att en eventuell vinst ska kompensera. På grund av detta är därför spelberoende ett faktum.
Kändisar frontar bettingföretag
Många kändisar har valt att ta avstånd från onlinecasinon och bettingföretag på grund av det spelmissbruk människor kan hamna i. Många kändisar livnär sig på reklam och sponsorer och därför kan det även vara svårt att säga nej till en del samarbeten. Betsson värvade idrottskvinnan Sarah Sjöström till att vara frontfigur och hon har fått mycket negativ respons på grund av detta. Däremot hävdar hon att alla som spelar inte behöver hamna i någon form av missbruk som kan jämföras med alkohol och narkotika, utan det finns många som kan ha en hälsosam relation till spelandet och göra det för att det är roligt. Sarah berättar även att hon känner att Betsson kan stötta henne i sin framtida karriär som sponsor och att hon behöver sponsorer som kan göra just det.